Верховна Рада України запобігає фінансовій катастрофі: чим це обернеться для платників податків?

31 березня, 2014 Інформаційні листи

Неочікувано, 27 березня 2014 року Верховна Рада України внесла ряд важливих змін до податкового законодавства та Закону “Про Державний бюджет України на 2014 рік. За прийняття відповідних законопроектів в першому читанні та в цілому проголосувало 246 і 228 депутатів відповідно.

Це перші зміни податкового законодавства за часу формування в Україні нової влади. Відповідні зміни підготовані Кабінетом Міністрів України та подані на розгляд Верховної Ради України очільником нового уряду – Арсенієм Яценюком.

Однак принципу стабільності податкового законодавства, як і раніше, законодавець не дотримується. Так, аби уникнути “фінансової катастрофи” (назва законопроекту – “Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні”), законодавець знову йде на свідоме порушення у прийнятті законодавчих актів.

Як нами вже раніше вказувалось, внесення змін до будь-яких елементів податків та зборів пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти такі зміни, є неприпустимим.

Проте, як і раніше при прийнятті Закону “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків”, законодавець не зважає ані на зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, ані на порушення засадничих принципів оподаткування.

Що ж до власне запобігання фінансової катастрофи та яким чином це відгукнеться на платниках податків1:

1. з 1 квітня 2014 року:

  • фіксація основної ставки ПДВ на рівні 20 %. Якщо раніше ставку ще планувалось зменшити до 17 %, то зараз всі обіцянки вже взяті назад остаточно і безповоротно;
  • звільнення від ПДВ операцій з зерновими культурами знову тимчасове – до 1 жовтня 2014 року, після 1 жовтня 2014 року відновлює свою дію п. 197.21 Податкового кодексу України;
  • оподаткування ПДВ за основною ставкою 7 % операцій з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення;
  • фіксація базової ставки податку на прибуток на рівні 18 % без можливості її подальшого зменшення;
  • ускладнення процедури зарахування/ повернення помилково/ надміру сплачених податків. Тепер повернення здійснюється з бюджету, “у який такі кошти були зараховані”;
  • оподаткування операцій як юридичних, так і фізичних осіб щодо купівлі іноземної валюти в готівковій та/ або безготівковій формі – оподатковується збором на обов’язкове державне пенсійне страхування в розмірі 0,5 % від суми операції;
  • зміна бази оподаткування податком на нерухомість – оподаткування загальної площі нерухомості, включаючи як житлову, так і нежитлову площу в рамках розміру більше 120 кв. метрів – для квартири та 250 кв. метрів – для житлового будинку;
  • уточнення бази оподаткування плати за користування надрами та деяких ставок в залежності від виду корисної копалини, а також виключення зі складу платників фермерських господарств, що провадять господарську діяльність з видобування підземних вод на підставі дозволів на спеціальне водокористування;
  • фіксація мінімального розміру орендної плати на рівні 3 % нормативної грошової оцінки землі;
  • збільшення ставок інших зборів (за першу реєстрацію транспортного засобу, ставок збору за викиди в атмосферне повітря, за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти).

2.  з 1 травня 2014 року:

  • збільшення ставок акцизного податку (паливо, тютюнові вироби2, алкогольні вироби3, та інші товари).

3. з 1 липня 2014 року:

  • оподаткування податком на доходи фізичних осіб дивідендів, роялті та процентів4 (з врахуванням обмежень п. 164.2.8 ст. 164) за спеціальними ставками:
    • до суми, що не перевищує 204 прожиткових мінімуми5 – 15 %;
    • до суми, що перевищує 204 та не перевищує 396 прожиткових мінімумів – 20 %;
    • до суми, що перевищує 396 прожиткових мінімумів – 25 %.
  • оподаткування податком на доходи фізичних осіб пенсійних виплат у сумі, яка перевищує 10 000 грн, за загальними правилами.

4. з 1 січня 2015 року:

  • зміна бази оподаткування фіксованим сільськогосподарським податком, а саме: запровадження індексації нормативної грошової оцінки землі.

Окрім того, було внесено зміни до Закону “Про Державний бюджет України на 2014 рік”, які є важливими в контексті питань оподаткування. Так, зокрема, було скасовано поступове підвищення рівня прожиткового мінімуму для працездатної особи та мінімальної заробітної плати протягом 2014 року. Тобто мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум працездатної особи становитимуть 1 218 грн протягом всього 2014 року.

Нагадуємо, що зміни в розмірах мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму для працездатної особи впливають на:

  • розмір ставок судового збору;
  • притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності;
  • розмір єдиного податку (для платників 1 та 2 груп);
  • ставку податку на доходи фізичних осіб;
  • застосування деяких штрафних санкцій, передбачених податковим законодавством.

Зазначимо, що Кабінет Міністрів України зобов’язаний протягом 3 місяців з дня набрання чинності законами “Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні” та “Про внесення змін до Закону “Про Державний бюджет України на 2014 рік” прийняти та привести у відповідність нормативно-правові акти до положень вказаних Законів.

У зв’язку з тим, що зазначені положення законодавчих актів вступають у дію досить скоро (деякі вже з 1 квітня 2014 року), може утворитись правовий вакуум до прийняття необхідних підзаконних нормативно-правових актів. Тобто положення будуть передбачені, а реалізувати їх буде неможливо через відсутність відповідного механізму на рівні підзаконних актів. Це, зокрема, може зачепити й повернення надміру/ помилково сплачених податків, передбачене ст. 43 Податкового кодексу України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Завантажити pdf-файл Закону “Про запобігання фінансовій катастрофі” (18,1 Mb)

Примітки:

1Згідно з текстом Закону, що опублікований 31 березня 2014 року у виданні “Голос України” № 60-61. – Електронний режим доступу.

2Ставки акцизу на тютюнові вироби діятимуть з 1 липня 2014 року.

3Ставки акцизу на пиво діють з 1 травня 2014 року, а ставки на спирт етиловий та інші алкогольні напої діятимуть з 1 вересня 2014 року.

4Враховуючи зміни, внесені до п. 170.4.1 ст. 170 та п. 176.1 ст. 176 Податкового кодексу України, банки не здійснюють перерахування та утримання податку на доходи фізичних осіб, оскільки фізичні особи будуть самостійно перераховувати відповідні суми при поданні річної декларації.

5Вид прожиткового мінімуму, який застосовуватиметься для  визначенняставок, не вказано. Втім, враховуючи посилання на п. 164.2.8 Податкового кодексу України, в якому йдеться про прожитковий мінімум для працездатної особи, а також виходячи з комплексного прочитання інших статей розділу IV Податкового кодексуУкраїни, є підстави стверджувати, що в п. 167.5 мова йде саме про прожитковий мінімум для працездатної особи. Яку позицію займуть податкові органи щодо порядку застосування цієї норми буде зрозуміло згодом, коли з’являться відповідні роз’яснення. Тобто знову маємо “нечіткість норм закону” як результат поспішного прийняття змін до податкового законодавства.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2014

Перегляди 3468

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Нові правила оподаткування пасивних доходів фізичних осіб 11 липня, 2014    2311

Зміни податкового законодавства напередодні нового року або на що готовий законодавець задля наповнення державного бюджету 20 грудня, 2013    3483

Початок застосування знижених ставок ПДВ та податку на прибуток буде перенесено на 2015 рік? 18 грудня, 2013    4736

Прокоментувати