«Реформування» ЄСВ та ПДФО у розрахунках – наскільки змінилося навантаження на заробітну плату?

22 лютого, 2016 Інформаційні листи

ВСТУП

Найголовнішим акцентом останньої «податкової реформи» було зменшення загального навантаження на фонд заробітної плати, в тому числі за рахунок кардинального зниження ставки єдиного соціального внеску (далі – «ЄСВ») до 22 % та зміни ставок податку на доходи фізичних осіб (далі – «ПДФО») з 15 % та 20 % до 18 %. Зокрема, судячи з публікацій у офіційних джерелах Кабінету Міністрів України, саме «зменшення» навантаження на фонд заробітної плати позиціонується як найбільше досягнення «реформи» 2016 року. Так, саме про це йдеться у наступних публікаціях:

  1. Міністерство фінансів вітає ухвалення Верховною Радою проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2016 рік».
  2. Роман Насіров: У 2016 році продовжиться робота над податковими змінами та реформуванням ДФС.
  3. Міністр фінансів Наталія Яресько розповіла в інтерв’ю Delo.UA. про бюджет, МВФ, податкові пільги та імовірність відставки.
  4. Арсеній Яценюк: Ми вдвічі скоротили ЄСВ. Це потребує відповідальності і з боку підприємців.

Однак, чи можна вважати проведені зміни реформою або радикальним зниженням?

Так, нагадаємо, що в цілому дискусія між бізнесом та державою щодо зниження ставок ЄСВ відбувається вже дуже давно. В рамках обговорення, яке передувало реформі 2015 року, було досягнуто згоди щодо часткового зменшення ЄСВ з 2015 року (із застосуванням певних коефіцієнтів), а з 2016 року – щодо постійного зменшення ЄСВ без будь-яких додаткових критеріїв, шляхом застосування до діючих ставок (від 34,7 % до 49,7 %) коефіцієнта 0,6.

Зазначене зниження ставки ЄСВ було закріплено у пункті 3 частини ІІ розділу VII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України № 77-VIII від 28.12.2014 р.1, яким визначалося наступне:

«З 1 січня 2016 року при нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам та/ або при нарахуванні винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску, встановлені частиною п’ятою статті 8 та статтею 10 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” для платників єдиного внеску, визначених в абзацах другому та третьому пункту 1 частини першої статті 4 та статті 10, застосовуються з коефіцієнтом 0,6».

В подальшому, Законом України № 219-VIII від 02.03.2015 р.2 зазначене положення було «перенесене» безпосередньо у п. 95 Розділу VII «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – «Закон про ЄСВ»).

Вищенаведені положення, які передбачали застосування до діючих ставок ЄСВ коефіцієнта 0,6, були скасовані Законом України № 909-VIII від 24.12.15 р.3  Цим же законом з 2016 року була впроваджена єдина ставка ЄСВ у розмірі 22 %, скасована ставка ЄСВ 3,6 %, який сплачувався за рахунок працівника, та змінена ставка ПДФО з 15 % та 20 % на єдину ставку 18 %.

Для візуального порівняння «старих» та «нових»4 правил навантаження на фонд заробітної плати з 2016 року ми наводимо таблицю нижче. Базою для порівняння ми взяли заробітну плату працівника ІТ сфери, еквівалентну 10, 15 та 25 мінімальним заробітним платам.

Розрахунок навантаження на заробітну плату еквівалентну 10 мін. з/п (13 780 грн)
Графи витрат Старі правила (грн) Нові правила (грн)
ПДФО 1 992,59 2 480,40
ЄСВ за рахунок працівника5 496,08
ЄСВ за рахунок роботодавця6 3 040,14 3 031,60
Військовий збір 206,70 206,70
Загальна сума податків 5 735,51 5 718,70
Сума, яку працівник отримує «на руки» 11 084,63 11 092,90
Загальна сума витрат роботодавця 16 820,14 16 811,60

 

Розрахунок навантаження на заробітну плату еквівалентну 15 мін. з/п (20 670 грн)
Графи витрат Старі правила (грн) Нові правила (грн)
ПДФО 3 296,18 3 720,00
ЄСВ за рахунок працівника 744,12
ЄСВ за рахунок роботодавця 4 560,22 4 547,40
Військовий збір 310,05 310,05
Загальна сума податків 8 910,57 8 577,45
Сума, яку працівник отримує «на руки» 16 319,65 16 639,95
Загальна сума витрат роботодавця 25 230,22 25 217,40

 

Розрахунок навантаження на заробітну плату еквівалентну 25 мін. з/п (34 450 грн)
Графи витрат Старі правила (грн.) Нові правила (грн.)
ПДФО 6 032,33 6 201,00
ЄСВ за рахунок працівника 843,34
ЄСВ за рахунок роботодавця 5 168,24 7 579,00
Військовий збір 516,75 516,75
Загальна сума податків 12 560,66 14 296,75
Сума, яку працівник отримує «на руки» 27057,58 27732,25
Загальна сума витрат роботодавця 39 618,24 42 029,00

З вищенаведених розрахунків випливає, що, по суті, навантаження на фонд заробітної плати у 2016 році у порівнянні зі «старими» правилами залишилося на тому самому рівні та навіть збільшилося.

«ЗМЕНШЕННЯ» ЄСВ

Фактично кардинального зменшення ЄСВ не відбулося, адже ставка ЄСВ по «старим» правилам повинна була розраховуватись з 2016 року із застосуванням коефіцієнта 0,6 до ставки ЄСВ відповідно до класу професійного ризику працівника. Працівники ІТ сфери належали до 2-го класу професійного ризику, тобто ставка ЄСВ для такої професії становила 36,77 %. Відповідно, з 2016 року ставка ЄСВ становила б 22,062 % (36,77 % * 0,6), тобто ті ж самі 22 %, що були запроваджені Законом № 909-VIII від 24.12.15 р.

Звісно, можна стверджувати, що стосовно решти професій, яким кореспондують інші класи професійного ризику та, відповідно, більші ставки ЄСВ, ситуація була б інакшою. Однак з 67 класів професійного ризику лише 5-м кореспондують ставки більше 40 %. Водночас, навіть застосувавши коефіцієнт до ставки 40 %, з 2016 року ставка ЄСВ склала б 24 %, тобто не значно більше впроваджених 22 %.

Щодо відміни ставки ЄСВ 3,6 %, яка сплачувалася працівником, то зазначене зниження компенсується збільшенням надходжень від ПДФО (детальніше розглянуто нижче) та збільшенням граничної бази оподаткування ЄСВ. Так, звертаємо увагу, що Законом України № 909-VIII від 24.12.15 р. було збільшено максимальну величину бази нарахування ЄСВ з 17 до 25 мінімальних заробітних плат.

Тобто тепер при виплаті заробітної плати у розмірі понад 17 мінімальних (23 426 грн) за «новими» правилами роботодавець сплачує значно більше ЄСВ у порівнянні зі «старими» правилами, що, в принципі, прослідковується з наведених вище у таблицях розрахунків. Тому, фактично, платникам, які сплачують заробітну плату, еквівалентну 17 – 25 мінімальним, навпаки доведеться сплачувати ЄСВ у більшому розмірі.

ЗМЕНШЕННЯ ПДФО

Нова ставка ПДФО 18 % є меншою за 20 %, проте є більшою за 15 %, яка застосовувалася для оподаткування доходу до 10 мінімальних заробітних плат відповідно до ПК. Тому для осіб, розмір заробітної плати яких не перевищував 10 мінімальних заробітних плат, ставка ПДФО навпаки збільшилася на 3 %, що, фактично, покриває втрати бюджету щодо відміни ставки ЄСВ 3,6 %.

Водночас, як видно з розрахунків, насправді сума ПДФО все одно залишається більшою і після проходження «межі» 10 мінімальних заробітних плат.

В цілому ж сума ПДФО відповідно до «нових» правил зменшується у порівнянні зі «старою» системою, але при перевищенні певного розміру заробітної плати. Розмір заробітної плати, при досягненні якого сума ПДФО почне знижуватися в порівнянні зі «старою» системою, можна розрахувати за наступною формулою, де:

х – це розмір ПДФО, однаковий при оподаткуванні за ставкою 18 % та 15 % (20 %);

у – це розмір заробітної плати, при досягненні якого розмір ПДФО буде однаковий.

х = у * 18 % – формула для розрахунку ПДФО за ставкою 18 %;

х = (у – 13 780) * 20 % + 13 780 * 15 % 7– формула для розрахунку ПДФО за ставкою 15 % (20 %).

Дві вищенаведені формули можна об’єднати в одну та математично вирахувати розмір заробітної плати, при перевищенні якого ставка ПДФО за новою системою буде менша:

формула

Тобто лише після перебільшення порога розміру заробітної плати в 34 450 грн, розмір ПДФО за «новими» правилами почне поступово зменшуватися у порівнянні зі «старими» ставками – 15 % (20 %). Водночас усі платники, розмір заробітної плати яких є меншим за 34 450 грн, за «новими» правилами сплачують більше.

ВИСНОВКИ

З наведених у цій статті розрахунків слідує, що в порівнянні з вже закладеними ще у 2015 році ставками ПДФО та ЄСВ, справжніх змін не відбулося. В деяких випадках платники взагалі почали сплачувати більше.

Як було зазначено вище, незрозуміло, чому представники влади стверджують про кардинальне зниження ЄСВ, оскільки «кардинальне» зниження вже було закладене у законодавстві ще у 2015 році. При цьому без підвищення максимальної величини бази нарахування ЄСВ. Також неясно, чому Мінфін стверджує, що бюджет 2016 року «підганяли» під ставку 22 %? А на що тоді розраховували автори реформи 2015 року, закладаючи коефіцієнт 0,6? Ніхто насправді не прогнозував реальний вплив цього коефіцієнта на економіку у 2016 році та втрати бюджету.

Не зовсім зрозумілими є зміни щодо ПДФО, які вдарили як раз по малозахищеним верствам населення, які отримують дохід, менший за 34 450  грн. Платникам, рівень заробітної плати яких більший за 34 450 грн, нова ставка ПДФО вигідніша, але звертаємо увагу, що відповідно до інформації, наданої органами статистики за 2015 рік, розмір середньої заробітної плати за грудень 2015 року8 склав 5 230 грн.

Безперечно, певні позитивні моменти у зазначеній реформі відбулися. Насамперед, насправді значно простіше став процес адміністрування ЄСВ та ПДФО, адже тепер немає необхідності здійснювати складні розрахунки із вирахуванням 3,6 % ЄСВ, визначати класи професійних ризиків та розраховувати ПДФО за двома ставками.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці».

2 Закон України «Про внесення змін до розділу VIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці».

3 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році».

4 Мається на увазі порівняння правил оподаткування фонду заробітної плати з 2016 року за правилами до прийняття Закону № 909-VIII від 24.12.15 р. та після його прийняття (тобто за діючими правилами).

5 Законом № 909-VIII від 24.12.15 р. було скасована ставка ЄСВ у розмірі 3,6 %, який сплачувався за рахунок працівника.

6 ЄСВ по «старим правилам» розраховувалося із застосуванням передбаченого з 2016 року коефіцієнту 0,6 до ставки ЄСВ, яка відповідала класу професійного ризику професії. Працівники ІТ сфери належали до 2-го класу професійного ризику, тобто ставка ЄСВ для такої професії становила 36,77 %. Відповідно, з 2016 року ставка ЄСВ становила б 22,062 % (36,77 % * 0,6).

7 У зазначеному розрахунку не враховано віднімання 3,6 % ЄСВ по «старим» правилам.

8 Офіційний сайт Державної служби статистики України.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2016

Перегляди 633

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Податкова реформа і зміна свідомості 09 листопада, 2015    428

Чи писаний закон для Верховної Ради або Про строки податкової реформи 01 листопада, 2015    636

Податкова реформа депутата від «Самопомочі» із скасуванням спрощенки: додатковий коментар 03 червня, 2015    974

Податкова реформа депутата від «Самопомочі» із скасуванням спрощенки: що всередині? Коментар експерта 28 травня, 2015    782

Податок на прибуток підприємств: проблеми та перспективи реформування 24 лютого, 2015    1660

Податкова реформа в картинках і не тільки 27 січня, 2015    1574

Коли немає кому платити податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та чому немає ставок для плати за землю на 2015 рік? Закон про податкову реформу як суцільна робота з помилками 23 січня, 2015    1724

Початок Закону про податкову реформу як показник 19 січня, 2015    941

Чи потрібна податкова реформа? І яка? 02 грудня, 2014    1524

Зміни порядку оподаткування прибутку підприємств від Уряду: чи можна їх вважати реформою 30 вересня, 2014    1975

Реформа ПДВ: усунути розкрадання або скасувати податок 13 червня, 2014    3644

Прокоментувати