Які держави вважатимуться державами із низькою податковою ставкою для цілей Закону про трансфертне ціноутворення?

06 серпня, 2013 Інформаційні листи

з оновленням від 6 грудня 2013

Правила визначення держав, що підпадають під категорію держав із низькою податковою ставкою для цілей трансфертного ціноутворення, зазнали змін із вступом у законну силу відповідних положень Закону України від 24.10.13 р. № 657-VII “Про внесення змін до Податкового кодексу України (далі  “ПК України”) щодо обліку та реєстрації платників податків та удосконалення деяких положень”. 

Зокрема, згідно з Прикінцевими положеннями Закону, пункт 5 цього Закону щодо змін до статті 39 Податкового кодексу України набирає чинності з дня, наступного за опублікуванням. В офіційному виданні “Голос України” даний Закон було опубліковано 12.11.2013 року, що дає підстави для застосування відповідних змін вже з 13.11.2013 року.

Так, тепер положення п. 39.2.1.2 ст. 39 Податкового кодексу України до контрольованих операцій для цілей трансфертного ціноутворення відносять операції, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), в якій ставка податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижче, ніж в Україні, або який сплачує податок на прибуток (корпоративний податок) за ставкою на 5 і більше відсоткових пунктів нижчою, ніж в Україні”.

Тобто, відтепер до контрольованих операцій відносяться, серед іншого, господарські операції із нерезидентами, що не є пов’язаними особами, однак зареєстровані у державах, в яких ставка податку на прибуток на 5 відсоткових пунктів і більше нижча, ніж в Україні. Попередньо, нагадаємо законодавець визначав таке розмежування у 5 відсотків і більше.

Водночас, одна лише заміна поняття “відсотки  на словосполучення відсоткові пункти суттєво впливає на оподаткування.

На 5 відсоткових пунктів і більше – це скільки?

Для початку проведемо розмежування між “відсотками” та “відсотковими пунктами”. Так, при вживанні поняття “відсоток” від певного числа розуміють під цим “соту частину цього числа”. Таке визначення нам дає українська Вікіпедія і при цьому пояснює, що:

Коли говориться про “зростання на 10%” або “зменшення на 20 %” вважається, що зміна відбувається порівняно з попередньою вартістю.

  •  “зменшення на 50% означає зменшення вдвічі
  •   зменшення на 60% означає зменшення в 2,5 рази”.

А з метою чіткого розмежування поняття відсотки та відсоткові пункти ж Вікіпедія доповнює наступне:

“коли виникає потреба порівняти дві виражені у відсотках величини, їх різницю виражають у відсоткових пунктах (в.п.). Наприклад, якщо ставка за депозитом зросла з 10% до 12%, то кажуть, що вона зросла на 2 відсоткові пункти (в.п.). Твердження “ставка зросла на 2%” є неправильним, оскільки 12 є більшим за 10 на 20%, а не на 2%“.

Таким чином, коли за попередньої редакції п. 39.2.1.2 ст. 39 ПК України під категорію контрольованих операцій підпадали операції із нерезидентами, зареєстрованими в державах, в яких ставка податку на прибуток становить 18,05 % (19-19 * 5/100) і нижче, то тепер це правило стосуватиметься держав із суттєво нижчою ставкою податку на прибуток.

Так, при відніманні від ставки податку на прибуток в Україні (19 %) п’яти відсоткових пунктів маємо наступний розрахунок:

19 – 5 = 14 (%)

Таким чином, відповідне регулювання п. 39.2.1.2 ст. 39 ПК України стосується операцій із нерезидентами тільки тих держав, де ставка податку на прибуток становить 14 % і нижче.

Як буде застосовуватися перелік держав із низькою ставкою податку, затверджений Кабінетом Міністрів України?

Розгорнуту відповідь щодо переліку держав, операції із резидентами яких підпадають під визначення контрольованих для цілей правил трансфертного ціноутворення, було надано Кабінетом Міністрів України із оприлюдненням відповідного переліку. Адже в згаданому вище п. 39.2.1.2 ст. 39 ПК України вказано, що “перелік таких держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України”.

Загалом відповідно до Розпорядження КМУ від 25.12.13 року № 1042-р до переліку держав із низькою ставкою податку увійшло 73 держави (території), перелік яких для зручності наведено наприкінці даного оглядового листа.

Водночас із оприлюдненням такого переліку постає питання, до яких операцій його застосовувати: до операцій, що будуть здійснені після оприлюднення такого переліку чи до всіх операцій з 1 вересня 2013 року як дати вступу в законну силу норм про трансфертне ціноутворення?1

Для прикладу, стосовно регулювання операцій із нерезидентами із офшорним статусом у абз. 2 п. 161.2 ст. 161 ПК України чітко встановлено, що відповідне правило “… починає застосовуватися з календарного кварталу, що настає за кварталом, на який припадає офіційне опублікування переліку офшорних зон, встановленого Кабінетом Міністрів України”.

Разом з тим, для відповідних положень п. 39.2.1.2 ст. 39 ПК України таких правил не прописано. Така невизначеність дає підстави для двоякої інтерпретації щодо дати початку застосування відповідного регулювання. Тобто, існують ризики застосування даного переліку до операцій ще із 1 вересня 2013 року.

Як бачимо, Закон про трансфертне ціноутворення містить у собі чимало сюрпризів, тож готуйтеся до них!

Разом з тим наголосимо, що ці “сюрпризи” релевантні не для усіх випадків взаємодії з непов’язаними особами, а тільки для взаємовідносин із тими контрагентами, по яким обсяг операцій дорівнюватиме або перевищуватиме 50 млн. грн за рік по кожному окремому контрагентові, про що зазначалося в оглядовому листі від 09.08.2013 року.

Тому при значних обсягах операцій із непов’язаними особами-резидентами держав, що не потрапили до вищезазначеногопереліку КМУ, рекомендуємо у контрактах вказувати ставку податку на прибуток, що застосовується в державі резиденства такого контрагента. Разом з тим втілення такої рекомендації на практиці залежатиме від бажання контрагента щодо введення відповідного положення у контракт.

Перелік держав (територій), у яких ставки податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижчі, ніж в Україні згідно із Розпорядженням КМУ від 25.12.13 р. № 1042-р:

  1. Республіка Албанія
  2. Ангілья
  3. Князівство Андорра
  4. Антигуа і Барбуда
  5.  Аруба
  6. Співдружність Багамських Островів
  7. Барбадос
  8. Королівство Бахрейн
  9. Беліз
  10. Бермудські Острови
  11. Республіка Болгарія
  12. Боснія і Герцеговина
  13. Британські Віргінські Острови
  14. Бруней-Даруссалам
  15. Віргінські острови Сполучених Штатів Америки
  16. Республіка Вануату
  17. Гваделупа
  18. Гернсі
  19. Гібралтар
  20. Гренада
  21.  Грузія
  22. Джерсі
  23. Ірландія
  24. Автономне співтовариство Канарські острови Королівства Іспанія
  25. Республіка Кабо-Верде
  26. Кайманові Острови
  27. Держава Катар
  28. Киргизька Республіка
  29. Республіка Кіпр
  30. Автономний край Косово і Метохія Республіки Сербія
  31. Кюрасао
  32. Королівство Лесото
  33. Республіка Ліберія
  34. Ліванська Республіка
  35. Князівство Ліхтенштейн
  36. Велике Герцогство Люксембург
  37. Особливий адміністративний район Китаю Макао
  38. Колишня Югославська Республіка Македонія
  39. Федеративна територія Лабуан Малайзії
  40. Мальдівська Республіка
  41. Республіка Мальта
  42. Королівство Марокко
  43. Мартініка
  44. Республіка Маршаллові Острови
  45. Федеративні Штати Мікронезії
  46. Республіка Молдова
  47. Монтсеррат
  48. Республіка Науру
  49. Об’єднані Арабські Емірати
  50. Султанат Оман
  51. Острів Мен
  52. Острови Кука
  53. Острови Теркс і Кайкос
  54. Республіка Палау
  55. Республіка Панама
  56. Республіка Парагвай
  57. Співдружність Північних Маріанських Островів
  58. Автономний регіон Мадейра Португальської Республіки
  59. Республіка Сан-Маріно
  60. Демократична Республіка Сан-Томе і Прінсіпі
  61. Республіка Сейшельські Острови
  62. Сент-Вінсент і Гренадіни
  63. Сент-Кітс і Невіс
  64. Сент-Люсія
  65. Республіка Сінгапур
  66. Сінт-Мартен (Нідерландська частина)
  67. Республіка Судан
  68. Демократична Республіка Тімор-Лешті
  69. Республіка Узбекистан
  70. Французька Гвіана
  71. Чорногорія
  72. Швейцарська Конфедерація
  73. Ямайка 

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки: 

Згідно з Законом України “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення” від 4 липня 2013 р. № 408-VII.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2013

Перегляди 6902

Прокоментувати