З 14 січня 2014 року почала діяти нова форма товарно-транспортної накладної

12 лютого, 2014 Інформаційні листи

Нова форма була запроваджена Наказом Міністерства транспорту України № 983 від 5 грудня 2013 року про затвердження змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363 (далі – «Правила перевезення»).

На відміну від попередньої форми товарно-транспортної накладної,  чинна форма затверджена нормативно-правовим актом, який пройшов реєстрацію у Міністерстві юстиції України.  Це, в свою чергу, дає підстави говорити про те, що нова форма є загальнообов’язковою для всіх суб’єктів господарювання.

За таких умов та з урахуванням практики, що наразі склалась по відношенню до так званих «(не)реальних» операцій, слід очікувати, що будь-яке відхилення від встановленої нової форми товарно-транспортної накладної може розглядатись контролюючими органами як підстава для невизнання витрат на транспортування та/ або висновків про «нереальність» операцій з поставки товарів.

Нова форма товарно-транспортної накладної передбачає низку реквізитів, серед яких, ціна товару, що перевозиться (загальна та за одиницю), ціна без ПДВ та з урахуванням ПДВ.

Заповнення згаданих реквізитів, скоріш за все, не викликає проблем у тих суб’єктів господарювання, які здійснюють поставку товарів безпосередньо на склад покупця.

Водночас для інших суб’єктів господарювання заповнення всіх реквізитів нової форми товарно-транспортної накладної, зокрема, надання інформації про ціну товарів, які перевозяться, за тих чи інших причин є неможливим або викликає певні технічні складнощі.

Частково такі складнощі можна вирішити за допомогою п. 11.7 Правил перевезення. Так, зазначений пункт надає можливість навести відомості про вантаж, в тому числі його ціну, в окремому документі, який додається до товарно-транспортної накладної. Зокрема, це передбачено для випадків, коли в товарно-транспортній накладній немає можливості перерахувати всі найменування вантажу, підготовленого для перевезення (наприклад, перевозиться більше ніж 10 найменувань товарів).

Водночас скористатись зазначеним пунктом можливо не вусіх випадках, він не вирішує всіх проблем, пов’язаних із заповненням товарно-транспортної накладної нової форми.

Тому проблеми із її заповненням наразі може бути вирішена лише кардинально: шляхом внесення відповідних змін до форми товарно-транспортної накладної або встановлення такої процедури її заповнення, яка враховує інтереси всіх суб’єктів господарювання. Такий підхід потребує об’єднання підприємств з метою лобіювання внесення відповідних змін до Правил перевезення.

Довідково:

Нагадаємо, що попередня редакція Правил перевезення, яка діяла до 14 січня 2014 року, не передбачала, за якою саме формою має складатись товарно-транспортна накладна.

При цьому форма товарно-транспортної накладної була встановлена Наказом Міністерства транспорту України, Міністерства статистики України від 29 грудня 1995 року № 488/346 «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля». Цей нормативно-правовий акт не був зареєстрований у Міністерстві юстиції України, з огляду на що не мав обов’язкової сили для суб’єктів господарювання. Враховуючи це, на практиці суб’єкти господарювання використовували товарно-транспортні накладні, складені за довільною формою або заповнені з урахуванням специфіки своєї діяльності.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2014

Перегляди 4699

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Первинні документи можуть підписуватися факсиміле чи іншим аналогом власноручного підпису 18 листопада, 2015    1938

Недоліки оформлення первинних документів як підстава для визнання господарських операцій нереальними. Останні тенденції судової практики і наші рекомендації 02 червня, 2014    8157

Прокоментувати