НЕприйняття Податкового кодексу від Кабміну забезпечить вищий поріг для порушення кримінальних проваджень щодо умисного ухилення від сплати податків у 2016 році

17 грудня, 2015 Інформаційні листи

Нагадуємо що Кримінальний кодекс України (далі – «КК України») передбачає відповідальність не просто за несплату податків, а за умисні дії, які призвели до конкретного наслідку – фактичного ненадходження коштів (тобто податкових зобов’язань) до державних бюджетів чи цільових фондів у значному (ч. 1 ст. 212), великому (ч. 2 ст. 212) чи особливо великому (ч. 3 ст. 212) розмірах.

Кваліфікуючі ознаки відповідних частин статті 212 КК України (значний, великий чи особливо великий розміри ненадходжень), визначаються у примітці до ст. 212 КК України та прив’язані до певної кількості «неоподатковуваних мінімумів доходів громадян» (далі – «НМДГ»). Тобто, 1000 НМДГ – значний розмір коштів, що не надійшли до бюджету, 3000 НМДГ – великий розмір, 5000 НМДГ – особливо великий розмір ненадходжень.

На визначення розміру НМДГ для цілей кваліфікації злочинів, на сьогоднішній день, вказує пункт 5 підрозділу 1 Розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – «ПК України»), в якому зазначено, що 1 НМДГ дорівнює податковій соціальній пільзі, визначеній у пп. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПК України, тобто розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на перше січня відповідного року.

Таким чином, 1 НМДГ у 2015 році мав би дорівнювати 1218 грн. Однак, відповідно до абз. 8 п. 1 Розділу XIX. «Прикінцеві положення» ПК України, до 31.12.2015 р. розмір податкової соціальної пільги, а отже і НМДГ, обмежено 50 % від розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, тобто 609 грн.

Таким чином, з 2016 року розмір НМДГ для цілей кваліфікації злочинів, в т.ч. і злочинів за статтею 212 КК України, має зрости вдвічі, що підвищить відповідні пороги, передбачені у КК України.

Вказане дозволить зменшити кількість кримінальних проваджень по ухиленню від сплати податків, які розпочинаються органами податкової міліції автоматично після будь-якої податкової перевірки суб’єкта господарювання, якою формально встановлено заниження податкових зобов’язань у сумі, достатній, принаймні, для кваліфікації дій за ч. 1 ст. 212 КК України (тобто у сумі 1000 НМДГ).

Іншими словами мова йде про значне зменшення тиску правоохоронних органів  на представників бізнесу, адже кримінальне провадження зможе бути розпочате лише після визначення за результатами перевірки податкового зобов’язання у розмірі 1 378 000 грн (1000*13781) і більше.

Водночас, як це слідує із положень запропонованого Кабінетом Міністрів України «компромісного» варіанту змін до ПК України – Проекту Закону «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» № 3630 від 11.12.2015 р., зазначене збільшення «порогів» для кваліфікації злочинів до планів уряду не входить.

Так, проект змін пропонує положенням пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 ПК України розмір податкової соціальної пільги, а отже і розмір НМДГ встановити на рівні 50 % від мінімальної зарплати, тобто на рівні 6892 грн.

Для наглядності наводимо схему із вартісними рамками кваліфікації ухилення від сплати податків у 2016 році в разі неприйняття «узгоджених» змін до ПК України та у разі прийняття проекту Закону № 3630:

2016 рік

у разі неприйняття змін до ПК

2016 рік

у разі прийняття змін до ПК (проекту 3630)

Податкова соціальна пільга

1378
Закінчення дії абз.8 п.1 Перехідних положень ПК України

689

50%*1378 (мін з/п)

Кваліфікація по ч.1 ст.212 ККУ 1 378 000
1000*1378

689 000

1000*50%*
1378

Кваліфікація по ч.2 ст.212 ККУ

4 134 000

3000*1378

2 067 000

3000*50%*1378

Кваліфікація по ч.3 ст.212 ККУ

6 890 000

5000*1378

3 445 000

5000*50%*
1378

Таким чином, можемо зробити висновок, що ПК України, у чинній його редакції у 2016 році забезпечить кращі умови захисту платників податків від можливого кримінального переслідування (тобто автоматичного відкриття кримінальних проваджень після кожної податкової перевірки), аніж ПК України у редакції, запропонованій Кабінетом Міністрів України, оскільки в теперішньому вигляді (без внесення змін) ПК України наступного року забезпечить практично вдвічі вищі пороги кваліфікації злочинів за ст. 212 КК України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1 Прожитковий мінімум для працездатної особи станом на кінець 2015 року та відповідно до проекту держбюджету на 2016 рік.

2 50%* 1378 гривень.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2015

Перегляди 1360

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Чи дієвими є кроки по зменшенню кримінальних проваджень за результатами податкових перевірок? 17 жовтня, 2016    340

Кримінальні провадження за ст. 212 КК України за перше півріччя 2016 року: статистика, вироки та тенденції? 04 жовтня, 2016    558

Хто має сплатити податки і штрафи для звільнення від відповідальності за ч. 4 ст. 212 КК України? 30 травня, 2016    825

Заплатити податки і спати спокійно 12 травня, 2016    356

За що засуджували за ухилення від сплати податків у 2015 році? 04 березня, 2016    939

Вироки у кримінальних провадженнях щодо ухилення від сплати податків у 2015 році 04 березня, 2016    619

Рішення про притягнення до кримінальної відповідальності за непроведення податкових коригувань 04 березня, 2016    249

Рішення про притягнення до кримінальної відповідальності за неправомірне використання пільги з ПДВ 04 березня, 2016    156

Вирок про притягнення до кримінальної відповідальності за недекларування доходів від отриманих процентів за надану позику 04 березня, 2016    168

Виправдовувальний вирок у справі, пов’язаній із застосуванням звичайних цін при продажу нерухомого майна 04 березня, 2016    135

Кримінальний вирок за ухилення від сплати податків шляхом незастосування звичайних цін 02 березня, 2016    220

Статистика щодо кримінальних проваджень за ст. 212 КК України або яким був для платників 2015 рік? 23 лютого, 2016    1082

Прокоментувати