Вартісні рамки на 2015 рік для цілей кваліфікації кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків (ст. 212 Кримінального кодексу України) – зраджені надії

02 вересня, 2015 Інформаційні листи

1.

Вартісні рамки для цілей кваліфікації кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків (ст. 212 КК) безпосередньо у вказаній статті визначені в прив’язці до «неоподаткованого мінімуму доходів громадян».

2.

Ще минулого року це давало надії на збільшення вдвічі вартісних порогів 2015 року в абсолютних показниках (сумах в гривнях), з огляду на наступне.

Поняття «неоподатковуваний мінімум доходів громадян» (надалі – «НМДГ») розкривається в Податковому кодексі України: п. 5 підрозділу 1 Розділу ХХ для розглядуваних цілей визначає НМДГ на рівні податкової соціальної пільги, визначеної п.п. 169.1.1 Кодексу (= прожитковий мінімум на місяць для працездатної особи станом на 1 січня податкового року); пункт 1 Розділу ХІХ Кодексу, в початковій редакції, зменшував до 31 грудня 2014 року цю величину на 50 %.

Отже, очікувано з 1 січня 2015 року, навіть без підвищення власне прожиткового мінімуму, вартісні рамки ст. 212 КК мали бути збільшені вдвічі, а саме: мав би враховуватися повний прожитковий мінімум, а не половина.

Однак не так сталося, як гадалося. Очікуваному полегшенню завадили законодавці.

Законом України № 71-VIII від 28.12.2014 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» 31 грудня 2014 року у вищезгаданому пункті 1 Розділу ХІХ Кодексу замінили на 31 грудня 2015 року, і, таким чином, відклали збільшення вдвічі порогів кримінальної відповідальності за ст. 212 КК ще принаймні на рік.

Тож закон про податкову реформу в цій частині погіршив ситуацію на 2015 рік порівняно з тим, як було б без вказаного «реформаторського» закону.

3.

Коаліційна угода депутатських фракцій Верховної Ради України VIII скликання, підписана минулого року, також обіцяла збільшення порогу, з перевищенням якого може наступати кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків.

Так, в п.п.3.5.1 Коаліційної угоди зазначено:

«3.5. Відмова від каральної моделі податкового контролю:

3.5.1 підвищення в два рази (з 1 000 до 2 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) значного розміру фактичного ненадходження до бюджету податків, зборів, єдиного соціального внеску та страхових внесків на пенсійне страхування для наявності ознак складів кримінальних правопорушень, передбачених статтями 212, 212-1 КК України»

Однак це положення (поки що?) так і залишається лише обіцянкою.

4.

Таким чином, вартісні рамки порогів кримінальної відповідальності за ст. 212 КК в абсолютному значенні залишаються поки що на минулорічному рівні.

З огляду на встановлений Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» прожитковий мінімум для працездатної особи на 2015 рік станом на 1 січня (1 218 грн), кваліфікація відповідальності за ст. 212 Кримінального кодексу України станом на 2015 рік здійснюється за такими пороговими показниками:

ГРН

2012

2013

2014

2015

Мінімальний прожитковий мінімум для працездатної особи

(встановлюється ЗУ «Про державний бюджет України»)

 1 073  1 147  1 218  1 218

Податкова соціальна пільга

(50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи)

536,5

50%*1 073

573,5

50%*1 147

609

50%*1 218

609

50%*1 218

Кваліфікація за ч. 1 ст. 212 ККУ

(1000 * розмір податкової соціальної пільги)

536 500

1000*50%*

1 073

573 500

1000*50%*

1 147

609 000

1000*50%*

1 218

609 000

1000*50%*

1 218

Кваліфікація за ч. 2 ст. 212 ККУ

(3000 * розмір податкової соціальної пільги)

1 609 000

3000*50%*

1 073

1 720 000

3000*50%*

1 147

1 827 000

3000*50%*

1 218

1 827 000

3000*50%*

1 218

Кваліфікація за ч. 3 ст. 212 ККУ

(5000 * розмір податкової соціальної пільги)

2 682 500

5000*50%*

1 073

2 687 500

5000*50%*

1 147

3 045 000

5000*50%*

1 218

3 045 000

5000*50%*

1 218

При цьому нагадуємо, що для кваліфікації правопорушення мають враховуватися виключно податки, збори, інші обов’язкові платежі, що входять в систему оподаткування та введені у встановленому законом порядку. Під податком, збором, іншим обов’язковим платежем потрібно розуміти обов’язковий внесок до бюджету відповідного рівня або державного цільового фонду, який здійснюється платником податку у порядку і на умовах, що визначаються законами України про оподаткування. Тобто мають враховуватися не всі грошові зобов’язання з податкового повідомлення-рішення, яке складається за результатами перевірки, а лише сума власне податків (зборів) без санкцій.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2015

Перегляди 1446

Прокоментувати