Практичні аспекти розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників: складності з реєстраційною карткою та варіанти їх вирішення
Читати частину першу
Раніше ми інформували наших клієнтів про необхідність розкриття своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – «бенефіціари»). Нагадаємо, що ця вимога була встановлена Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України стосовно визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів» від 14.10.2014 р. № 1701 (далі – «Закон»).
Оскільки до закінчення терміну, який був наданий юридичним особам для виконання вимог Закону, залишилося менше 1 місяця (крайній термін – 25 травня 2015 року), у цій статті ми опишемо яким чином на практиці проходить розкриття.
Виконання вимог Закону реалізується шляхом подачі державному реєстратору заповненої реєстраційної картки про внесення змін в дані про юридичну особу, котрі містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі – «ЄДР») за формою 4 (далі – «картка»), при цьому підтверджуючі документи не подаються.
Водночас сама картка (незважаючи на те, що форма картки набула чинності 03.05.2015 р.) містить певні недоліки. Форма картки створена таким чином, що до неї може бути внесена лише інформація про зміну тих чи інших даних про юридичну особу, які вже містяться в ЄДР. Графи, яка б передбачала внесення нової інформації в ЄДР (у випадку, що розглядається – про бенефіціарів), картка не містить.
Цей недолік юридичні особи змушені оминати наступним чином: в картку вносяться дані про зміну номера телефону юридичної особи або кодів КВЕД (видаляється або ж додається телефонний код, код КВЕД) і паралельно вже з цією зміною в картку вноситься інформація про бенефіціарів.
Також зазначимо, що картка не містить графи, яка б дозволяла прямо вказати, що юридична особа не має бенефіціара. Тим не менш, на практиці державні реєстратори приймають картки, в яких у графі, де вказується назва бенефіціара, внесено формулювання «немає фізичних осіб – кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) фізичної особи».
Нагадаємо, що в реєстраційній картці можна вказати, що бенефіціари відсутні, тільки якщо отримання інформації про кінцевих бенефіціарів неможливе в принципі. Наприклад, якщо акції юридичної особи перебувають у вільному обігу на фондових ринках, тобто встановити засновників неможливо, оскільки ця інформація постійно змінюється. Водночас ми хочемо підкреслити, що озвучений підхід підтверджується більше практикою, яка вже склалася щодо цього питання, аніж нормами Закону, який не уточнює порядок дій для юридичних осіб у випадку відсутності у них бенефіціарів.
Якщо ж необхідна інформація просто невідома (наприклад, засновники юридичної особи відмовляються надавати цю інформацію з огляду на її конфіденційність), вказувати в реєстраційній картці, що кінцеві бенефіціари відсутні, неправильно. У такому випадку зі сторони контролюючих органів можуть бути претензії до директора юридичної особи (як до особи, відповідальної за правдивість інформації, поданої державному реєстратору), про яких ми писали раніше (читати частину першу). Тому ми наполегливо рекомендуємо максимально проводити збір необхідної інформації про бенефіціарів та вказувати в картці про їх відсутність лише в тому випадку, якщо їх дійсно встановити неможливо.
Зі слів державних реєстраторів, програмне забезпечення, за допомогою якого ведеться ЄДР, так і не було оновлено, що суттєво ускладнює їх роботу. Тому деякі державні реєстратори деякий час прямо просили юридичних осіб почекати з виконанням вимог Закону в надії на те, що незабаром програмне забезпечення буде оновлене.
Оскільки оновлення програмного забезпечення (як і офіційних роз’яснень з даного питання) в найближчому майбутньому не передбачається, і наближається крайній термін виконання вимог Закону, процес розкриття бенефіціарів почав набирати обертів.
Державні реєстратори приймають документи, незважаючи на чималу кількість недоліків та неясностей у даному питанні, а в державних реєстраційних службах вже спостерігається ажіотаж, зважаючи на велику кількість бажаючих виконати вимоги Закону у визначений термін.
Чи буде продовжений строк для виконання вимоги Закону (як, наприклад, це було зроблено при переході з класифікатора КВЕД-2005 на КВЕД-2010), поки що невідомо. Тому ми наполегливо рекомендуємо нашим клієнтам збирати необхідну інформацію про бенефіціарів та подати державному реєстратору картку до 25 травня 2015 року.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?
Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків
Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар»
УСІ ВИ ОДНЕ
Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)
Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах
Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року
Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ
Хто в країні господар?
Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України
Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування