+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

З подачі Кабміну землі за межами населених пунктів виведені за межі оподаткування

12 січня, 2015 Інформаційні листи

Однією зі змін, запроваджених законом від 28.12.2014р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», є зміна статусу плати за землю.

Досі це був загальнодержавний податок – п.п. 9.1.10 ст. 9 Податкового кодексу України,  (далі – «ПКУ», «Кодекс»), а тепер став місцевим – п.п. 10.1.1. ст. 10  податок на майно, який складається з трьох різних податків (ст. 265 ПКУ), в тому числі плати за землю. Отже, тепер плата за землю стала місцевим податком.

Різниця між загальнодержавними і місцевими податками полягає, зокрема, в тому, що загальнодержавні податки є обов’язковими до сплати на всій території України (п. 8.2. ст. 8 ПКУ), а місцеві є обов’язковими до сплати лише на території відповідних територіальних громад (п. 8.3 ст. 8 ПКУ).

А територія відповідних територіальних громад обмежена межами відповідних населених пунктів.

Так, Закон України «Про місцеве самоврядування» визначає територіальну громаду як жителів, об’єднаних постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об’єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. Таким чином закон обмежує територіальну громаду межами села, селища, міста. Це збігається і з межами компетенції місцевих рад, встановленими розподілом державних і комунальних земель відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», який завершив крадіжку земель місцевих рад на користь держави без згоди таких рад, розпочату Земельним кодексом 2001 року. До того сільради були окремою адміністративно-територіальною одиницею згідно з Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР. Межі сільрад були більшими за межі населених пунктів. По суті, вся територія районів була поділена між сільрадами, які й розпоряджалися всією землею в цих межах. Навіть відмінений Закон України «Про розмежування земель державної та комунальної власності» ще оперував поняттям «територія сільради».

Наразі межі територіальних громад міста, селища, села повністю збігаються з межами відповідних населених пунктів, які входять до складу такої громади. Закон України «Про місцеве самоврядування» чітко обмежує перелік територіальних громад містом, селом, селищем. Районних і обласних територіальних громад не існує.

Отже, території за межами населених пунктів не належать до територій будь-яких територіальних громад, а, значить, місцеві податки, зокрема плата за землю, не підлягає сплаті щодо територій поза межами населених пунктів.

Таким чином, переведенням плати за землю із загальнодержавного податку до місцевого Кабмін фактично вивів за межі оподаткування землі за межами населених пунктів.

Як для місцевого податку це, мабуть, правильно і відповідає загальновизнаному принципу відсутності оподаткування без представництва: платники податку повинні мати право впливати на прийняття і розмір податків хоча б через обраних представників, а сільські, селищні, міські ради (які за Кодексом приймають рішення про встановлення відповідних місцевих податків) обираються саме мешканцями таких сіл, селищ, міст. Отже, неправильно було б якщо мешканці таких населених пунктів через вказані представницькі органи встановлювали податки для тих, хто не має право на представництво в цих органах.

З практичного аспекту випливає, що власники і користувачі на праві постійного користування земельними ділянками, які знаходяться поза межами населених пунктів, відтепер не сплачуватимуть плату за землю. Орендарі сплачуватимуть орендну плату виключно на підставі орендних угод; розмір має бути предметом домовленості сторін і не підлягатиме контролю фіскальними органами, оскільки тепер не відноситься до податкової сфери.

Ось такі наслідки випливають із кроків Кабміну стосовно зміни природи плати за землю, зокрема зміни загальнодержавного податку на місцевий податок.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2015

Перегляди 2804

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків 13 серпня, 2018    594

Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
03 серпня, 2018    2006

Огляд практики Верховного Суду з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2018 рік 16 липня, 2018    1208

З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар» 09 липня, 2018    460

УСІ ВИ ОДНЕ 23 квітня, 2018    1074

Усі вільні 16 квітня, 2018    1009

Реальне призначення вироків за ст. 205 КК: чи є сенс у ст. 205 КК як такій? 06 квітня, 2018    1579

Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata) 06 квітня, 2018    5487

Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах 06 квітня, 2018    1275

Оновлення! На розгляд Великої Палати Верховного Суду передано справу для «формування єдиної правозастосовчої практики» щодо оцінки вироку за ст. 205 КК відносно директора контрагента 23 березня, 2018    1989

Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року 23 березня, 2018    1356

Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ 20 березня, 2018    1289

Прокоментувати